Zulu land - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Astrid Eegerdingk - WaarBenJij.nu Zulu land - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Astrid Eegerdingk - WaarBenJij.nu

Zulu land

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

20 September 2015 | Zuid-Afrika, Durban

Woensdag 16 september

Rustige ochtend, ontbijten, vuile was ingeleverd en de auto naar wasstraat. Wij gingen ons vermaken op de boot die over het St. Lucia Lake voer, een van de grootste zoutwater meren in Zuid Afrika. Hier zie je vele Hippo's, krokodillen (niet gezien) en vele soorten vogels. Boeiend om te zien, de Hippo's kunnen 's avonds door de straten va St. Lucia lopen om daar gras te eten en als je je zwembad niet afschermt zijn ze daar ook te vinden. Verder is het niet gevaarlijk 's avond door de straten te lopen naar een restaurant , zolang je maar geen Hippo tegenkomt.
Op het balkon van onze kamer geluncht, gerust en 's middags naar het strand, de Indische oceaan gelopen. De dag werd afgesloten met een heerlijke vismaaltijd. Na een bewolkte morgen klaarde het in de loop van de dag op, maar 's avonds onweerde het spectaculair.

Donderdag 17 september

Op tijd op gestaan voor onze reis naar de Valley of 1000 Hills. Om twaalf uur hadden we een afspraak met een gids die ons naar een Zulu gemeenschap zou brengen. Aldaar hebben we een jeugdhuis en een weeshuis bezocht. Hij vertelde ons veel over het leven van de Zulu's hier. Vervolgens kregen we woorden in het Zulu's te leren, werden we in traditionele kleding gehesen (foto's niet beschikbaar) en dansen we de de Zulu dans. Na nog kennisgemaakt te hebben met een Zulu muzikant, gingen we richting onze Homestay. Bij een Zulu familie hebben we een locale maaltijd genoten met de familie, een moeder met twee dochters en twee kleinkinderen. In hun nederige onderkomen hebben we de avond en nacht doorgebracht (bart sliep al om 19.30). Jammer dat het regenachtig en koud was, 14 graden.

Vrijdag 18 september

Na een local ontbijt bij ons 'happy' gastgezin namen we warm afscheid met een paar dikke zoenen. Op naar Drakensbergen . De omgeving veranderd sterk en we klimmen tot boven de 1500 meter. Laag hangende bewolking en een miezerige regen ontnamen ons het uitzicht.
Bij Giant's Castle Resort (1768 meter) aangekomen ontdekte we dat we een kompleet en leuk huisje hadden, met open haard, complete keuken en een prachtig uitzicht, zover dat ging. Dat maakte dat we niet naar buiten wilde en lekker kneuterig bij de haard onze middag door brachten. ' s Avonds een feestmaal in het restaurant. WiFi en telefoon deden het helaas niet. Temperatuur 8 graden.

Zaterdag 19 september

's Ochtends na het ontbijt op pad naar Bushman Cave. Een wandeling door dit prachtige gebied, die we nu wat beter zagen omdat de bewolking wat was opgetrokken. Bushman Cave is een grot waar in het verleden de Bushmannen leefden, die in deze streek woonden. De gids gaf ons uitleg over hun leven en de rotstekeningen die ze daar hebben gemaakt. Ook was er een Bushman tafereel nagebootst. Verder wandelden we langs het riviertje en de hellingen op. Opvallend was de helling groen (gras) had en de ander nog geel er uit zag (zie foto). We waren op tijd weer thuis, het begon te regenen, dus de openhaard weer aan, kopje thee erbij en vanavond kook ik thuis in ons knusse huisje.

Zondag 20 september

We gingen weg met 8 graden en een half bewolkte hemel en prachtig uitzicht. Na wat gekronkel over onverharde wegen, door schitterende gebieden en klein ZA-dorpjes ( 22 graden ) kwamen we bij het Golden Gate Highlands National Park ( www.sanparks.org ) aan. Diep in dit park hadden we een chalet bij het Golden Gate Hotel&Chalets. Wat een mooi chalet en zo prachtig gelegen met een groots uitzicht. Vanavond gaan we de zonsondergang bewonderen (hoop ik). Ook hier wordt gewaarschuwd voor Baboons! De wind waait behoorlijk en de temperatuur is weer tot 15 graden gezakt.

• 20 September 2015 - 18:49

Irma:

Jullie hebben wel wat temperatuurs veschillen in een korte tijd!
    Bijzonder landschap! Zijn er voldoende "rust"dagen?

• 20 September 2015 - 20:09

Marianne En Thijs:

Leuk om je verslag te lezen. Wat hebben jullie al veel gezien. Het lijkt mij dat de locaties waar jullie verblijven ook heel gevarieerd zijn.leuk dat jullie ook bij de locale verblijven.
    Mooie reis verder. Groetjes van ons.

• 21 September 2015 - 06:56

Gerda Van Jaarsveld:

Lieve astrid, prachtig wat jullie allemaal zien en beleven.
    astrid nog gefeliciteerd met je verjaardag, wel bijzonder om het in Afrika te vieren, mooi hoor.
    wat een mooie foto's weer., een fijne reis verder. groetjes en liefs van gerda.