Botswana - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Astrid Eegerdingk - WaarBenJij.nu Botswana - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Astrid Eegerdingk - WaarBenJij.nu

Botswana

Door: Astrid/Robin

Blijf op de hoogte en volg Astrid

21 Oktober 2015 | Botswana, Kasane

Vrijdag 16 oktober

Helaas was vandaag een dag waarop Astrid zich niet lekker voelde. Voor vandaag stond echter de excursie naar een Himba village gepland. Astrid moest helaas toch afzeggen en thuis blijven waardoor Bart en Robin met zijn tweeën op pad gingen.
Het begon met een zeer mooie 4x4 tocht naar het dorp. De afstand was zo'n 45 km maar toch duurde de rit bijna twee uur. Dit kwam met name door de laatste 15 km die over zeer ruw terrein en dwars door een rivierbedding leidde. Hier waren ook weer veel dieren te zien zoals kudu's, apen en springbokken. Na de rit kwamen we aan in het dorp waar we een stukje rondleiding en veel uitleg hebben gekregen over het leven van de Himba's. De Himba's zijn een oud Namibisch volk en een groep hiervan leeft nog steeds op de traditionele wijze. De Himba's zijn een woestijn volk en zij gebruiken een mengsel van rode oker en dierlijk vet om zich te beschermen tegen de felle zon. Hier smeren de vrouwen zich volledig mee in en wassen zich nooit. Ook hun haar wordt hier mee in een soort rasta kapsel verwerkt. Na de uitleg en Tour bij de Himba's was het tijd voor een snelle lunch waarna wij opnieuw aan de rit terug naar de Lodge zijn begonnen.
's Middags hadden we ieder zo zijn eigen plan, Robin ging wandelen, Bart zwemmen en liet zich heerlijk masseren en ik zat op het terras verslag en foto's bij te werken.

Zaterdag 17 oktober

Vandaag gaan we naar het Etosha National Park. Door het dorre steppe landschap naar savanne gebied, maar niet minder droog. Wel was het een verademing dat we na 100 km eindelijk weer een asfalt weg hadden. Muziek (U2) op en doorrijden maar.
Robin's onderkomen was net buiten het park en wij sliepen in Okaukuejo Rest Camp in het park zelf. Samen daar nog even een drankje gedronken, waarna Robin terug naar zijn accommodatie ging. Wij hebben samen nog de zonsondergang bij de waterpoel gezien, waar we nog vele dieren zagen die kwamen drinken. Een kudde olifanten kwam badderen, moeder neushoorn met kind, giraffen, Zebra's, Springbokken, Kudu's, Jakhals............! Prachtig gezicht.

Zondag 18 oktober

Robin was vroeg opgestaan en via een omweg naar ons toe gereden om de dieren in het ochtend gloren te zien. Veel dieren kwam hij al tegen, waaronder een olifant van dichtbij.
Na nog een tijdje bij de poel te hebben gekeken, gingen we selfdrive door het park. Via Etosha Pan, een grote zoutvlakte, naar de andere poort. We kwamen nog vele dieren vaak in grote kudde's tegen. Kudu's, springbokken, Orix, struisvogels, diverse vogel soorten en nog veel meer. Hoogte punten waren twee keer een leeuw, een mannetje en later een vrouwtje dat aan het jagen was. Dit zagen we aan de houding van een kudde Gnoe's (wilde beest). Ook zagen we een neushoorn en net buiten de uitgang Wortoks (Pumba's)
's Avond kwamen we aan in Mashara Bushkamp aan, waar we in een safaritent sliepen.

Maandag 19 oktober

Weer een flinke afstand te overbruggen vandaag 610 km naar Popa Falls. Gelukkig hebben we weer asfaltwegen, dus het schiet goed op. Het landschap veranderde van kaal en stoffig naar groen en waterrijk. Hier zijn vele bronnen (fonteinen) en er is meer bevolking, welk in klei-huisjes met rieten daken wonen. Langs de weg kom je deze nederzettingen tegen, lopen er weer mensen langs de weg en zijn er dieren die de (snel) weg als de hunne beschouwen.
Popa Falls zijn lieflijke watervallen in de Okabanka rivier. Aangekomen in het Resort besloten we meteen om met de boot een rivier cruise te maken, om de krokodillen en Hippo's te spotten en dat lukte goed. Na de maaltijd ging Robin naar een ander resort waar hij in een boomhut zijn onderkomen had.

Dinsdag 20 oktober

Zonsopgang op ons terras uitkijkend op de Popa Falls. Robin kwam terug van zijn avontuurlijke trip naar zijn boomhut, waar voor hij in het donker, nog 4 km door het rulle zand moest ploegen.
Verder ging de weg naar Kasane, door het Bwabwata Nat. Park, waar we nog een kudde olifanten, giraffen en niet te vergeten geiten,koeien, ezels en vele mensen en hutjes langs de weg. Een gezellige samenleving van mens en dier. De grens over naar Botswana ging vlot, gezellige dames die de benodigde stempels in ons paspoort zetten. Chobe Safari Lodge was een goed geoutilleerde Lodge met mooie kamers met airco die je wel nodig had. Het is warm en het tempo zakt. Wel nog een gamedrive geregeld voor morgen ochtend 6:00 uur!

Woensdag 21 oktober

Fantastische gamedrive gehad. Hyena op klaar lichte dag, een Olifantenkudde kwam uit het bos en stak vlak voor ons de weg over, kudde Baboons kruiste ons pad, kudde Buffalo's wilde ons ook passeren! Verder bij de rivier een groep leeuwen die op jacht gingen naar een Buffel. Helaas te veel pottekijkers, dus maar weer verder. Giraffen, Hippo's in het water, diverse mooie en interessante vogels en de nodige aantallen Antilope's.
Terug in de Lodge het ontbijt, koffers pakken en naar een andere Lodge, Kubu Lodge. Deze lag wat verder dan in de beschrijving was aangegeven, 11 km i.p.v. 1 km, maar ontzettend mooi en lieflijk gelegen aan de rivier de Zambesi. De boottocht voor deze middag/avond maar afgelast om te genieten van deze oase, met de vele dieren zoals Bushbuck, Baboons , Wrattenzwijnen, Afrikaanse kippen en paarden om ons heen. Oh ja, vanavond komen de Hippo's ons ook nog bezoeken, die zwemmen nu nog in de rivier zo ook de Krokodillen.

• 24 Oktober 2015 - 15:14

Irma:

Hebben jullie nú genoeg dieren gezien?
    Al wat verlangen naar huis?

• 25 Oktober 2015 - 08:36

Astrid Eegerdingk :

Genoeg dieren, we gaan naar huis!